Hudud : Jamil Khir ikhlas atau sekadar gimik PRK?


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom berkata di Dewan Rakyat semalam bahawa hudud boleh diperakui dilaksanakan untuk membanteras jenayah ragut di negara ini. Kejadian ragut semakin menjadi-jadi di dalam negara kita kerana dikatakan penjenayah tidak takut kepada tindakan undang-undang yang dikenakan jikalau mereka diberkas dan didapati bersalah.



Saranan Jamil Khir di Parlimen ini telah mendapat reaksi yang negatif dari parti Gerakan.

Ketua Pemuda Gerakan, Lim Si Pin berkata, kenyataan tersebut boleh menimbulkan kekeliruan dan rasa tidak senang di kalangan rakyat, khususnya bukan Islam.

Tambah Lim lagi, walaupun hanya umat Islam tertakluk kepada hukum hudud, tetapi anggota masyarakat lain merasakan ia tidak sesuai dengan masyarakat pelbagai kaum dan budaya di negara ini.

Namum begitu, jikalau benar hukum ini hendak dilaksanakan, saya amat-amat menyokongnya.

Tetapi, yang menjadi persoalan sekarang, adakah saranan Jamil Khir ini benar-benar ikhlas? Adakah saranan dia ini telah mendapat kebenaran dari Perdana Menteri sendiri?

Adakah saranan ini hanya sekadar untuk menarik pengundi beragama islam yang menjadi majoriti di dalam Pilihanraya Kecil Dun Manik Urai yang bakal dijalankan pada bulan hapadan itu nanti?

Apa pendapat anda?

0 comments:

Post a Comment