Yang Mana Masjidil Aqsa?

Sempena dengan ceramah Isra' Mikraj pada 27 Jun 2010 ini, suka di sini berkongsi sedikit sejarah tempat nabi Muhammad berisra' sebelum mikraj ke langit, iaitu kiblat pertama umat Islam iaitu Masjidil Aqsa. Mungkin ramai yg terbayang, bila sebut Masjidil Aqsa, mempunyai kubah keemasan, tetapi...


sebenarnya tidak. Masjidil Aqsa seperti mana disebut oleh Nabi iaitu masjid yg mempunyai kubah berwarna biru, bukannya kuning keemasa. Yahudi sengaja membina masjid lain (Al Sakhra) berhampiran Masjidil Aqsa untuk mengelirukan umat Islam, kerana mereka ingin merobohkan Masjidil Aqsa yang sebenarnya.

Berikut adalah Masjidil Aqsa yang sebenar.



Sampai sekarang masjid “dome of rock” ditutup untuk umum, dan Yahudi membuat masjid lain Al Sakhra tak jauh disebelahnya dengan kubah “emas” (yg sering terlihat di poster2 yg disebarkan ke seluruh dunia dimana2) dan disebut sebagai Al Aqsa, untuk mengelabui ummat Islam dimana masjid Al Aqsa yang sebenarnya, yang Nabi Muhammad SAW pernah sebutkan Al Aqsa sebagai “masjid kubah biru”.





Inilah gambar batu yg terapung. kebesaran Allah SWT batu tempat duduk Nabi Muhammad SAW sewaktu Israk Mikraj sampai kini masih tetap terapung di udara. Pada saat Nabi Muhammad hendak Mikraj batu tersebut nak ikut bersama, tetapi Nabi SAW menghentakkan kakinya pada batu tersebut, maksudnya agar batu tersebut tidak dibenarkan ikut. Batu ini berada di dalam Masjidil Aqsa dan bukan didalam Al Sakhra (masjid jubah keemasan)


Kisah Israk Mikraj Nabi Muhammad SAW tentang batu gantung tersebut yang berada dalam masjid Umar (Dome of the Rock) di Lingkungan Masjidil AL AQSA di Yarusalem (Baitulmuqadis).



Sekarang ini masjid Al Aqsa yg sebenarnya sudah diambil alih oleh Israel dan merancang untuk dihancurkan untuk diganti sebagai tempat ibadah mereka kerana bersebelahan dengan tembok ratapan bangsa Yahudi.

2 comments:

Post a Comment