Sumbangan Tabung Surau Taman Jawi Indah

Antara salah satu amalan yang balasannya berterusan mendapat pahala di sisi Allah walupun hamba itu telah meninggal dunia ialah BERSEDEKAH. Pahala sedekah akan terus berjalan sehingga ke hari kiamat. Besar sungguh amalan sedekah ini.
Adakah anda telah bersedekah? Keluarkan sedikit dari harta anda untuk mendapat ganjaran yang hebat ini serta mendapat keberkatan hidup di dunia.


Rasulullah S.A.W menganjurkan kita untuk bersedekah, hal ini dimaksudkan agar rezeki yang kita dapat menjadi berkat. Allah memberi jaminan kemudahan kepada orang yang bersedekah, ganjaran yang berlipat ganda (700 kali) dan ganti, sebagaimana firman-Nya dan sabda Rasulallah SAW :

1. Allah berfirman, “Adapun orang yang memberikan hartanya (di jalan Allah) dan bertakwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (surga), maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah.” Qs. Al Lail (92) : 5-8.

2. Allah berfirman, “Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji, Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa saja yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.” Qs. Al Baqoroh (2) : 261.

3. RasulAllah SAW bersabda, “Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi. Yang satu berseru, “Ya Tuhan, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kepada Allah.” Yang satu lagi berseru, “Musnahkan orang yang menahan hartanya.””

Orang-orang yang beriman sangat sedar dengan kekuatan sedekah untuk menjauhi bala, kesulitan dan berbagai penyakit, sebagaimana sabda nabi :

• “Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah mendahului sedekah.”
• “Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah.”
• “Obatilah penyakitmu dengan sedekah.”

Sedekah anda, walaupun kecil jumlahnya, tapi sangat berharga di sisi Allah. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebagian hartanya akan rugi di dunia dan di akhirat. Dengan menginfakkan sedikit dari hartanya akan memperoleh keberkatan pada rezekinya, begitu lah sebaliknya.

Orang yang bersedekah seumpama orang yang melabur dan menabung di sisi Allah dengan jalan meminjamkan pemberiannya kepada Allah. Balasan yang akan diperolehinya berlipat kali ganda. Mereka tidak akan rugi ataupun jatuh miskin dengan bersedekah.

Jika, anda ingin menambah pelaburan akhirat anda, infak kan sedikit dari harta anda kepada :

Tabung Surau Al-Mustaqim,
Taman Jawi Indah,
Seberang Perai Selatan
Pulau Pinang.

Nama : Surau Al-Mustaqim
No.Akaun Bank Rakyat : 22-111-100441-7


Semoga Allah memberkati harta anda dan mendapat ganjaran yang setimpal di akhirat nanti, amin...

Ikhlas
Bendahari
Surau Al-Mustaqim
Taman Jawi Indah
Sesi 2010-2016

0 comments:

Post a Comment