Antara RM1.50 dan 80 Sen

Kalau anda diberi pilihan, harga mee antara RM1.50 dengan 80 sen sebungkus, mana satu yang anda pilih? Rasanya dah tentu anda pilih yang 80 sen, sebab lebih murah dan menjimatkan. Tahukah anda, menjimatkan sahaja tidak cukup kerana belum tentu barang yang dibeli itu adalah baik.
Jadi betulkah tindakan anda itu?


Saya rasa terpanggil untuk menulis sedikit mengenai mee yang dibuat oleh cina dan mee yang dibuat oleh orang Islam. Merujuk kepada lokasi Jawi ni sendiri, mee yang dijual di kedai Ismail (kedai sayur sebelah B.Rakyat)tu harganya adalah RM1.50 sebungkus manakala di EconSave jauh lebih murah ialaitu hanya 80 sen jer sebungkus.

Mengapa begitu jauh sangat harganya, adakah disebabkan oleh EconSave boleh ambil banyak (1 kontena) menyebabkan boleh jual murah, atau macam mana?

Ketahuilah saudara ku semua, bahawa mee yang dijual di EconSave itu adalah mee buatan orang bukan Islam (cina) dan mee yang dijual di kedai Ismail itu adalah mee buatan orang Islam.

Adakah anda sanggup makan mee buatan orang bukan islam hanya kerana harganya murah, atau macam mana. Mee buatan orang bukan islam memang nampak cantik licin, kuning berkilat, tahan lama dll. Mengapa ia nampak macam tu? Kerana ia telah diletakkan sejenis asid yang boleh jadikan mee itu tahan lebih lama. DAN asid itu boleh memberi kemudaratan kepada orang yang memakannya.

Berbeza dengan mee buatan orang islam, tidak licin sangat, tidak berapa berklat dan tidak tahan lama, tetapi ia selamat dimakan kerana tiada asid yang boleh memudaratkan kesihatan.

Jadi, lepas ni, penduduk sekitar Jawi, belilah mee buatan orang Islam, walaupun mahal sedikit tetapi ia selamat untuk dimakan, sambil membantu ekonomi ummah. Begitu juga kepada anda yang berada ditempat-tempat lain, hati-hati ketika membeli mee.

Adakah anda telah tersedar dari lena?

2 comments:

  1. Yer betul beli lah barangan halal buatan muslim dan teguhkan ekonomi ummah.

    ReplyDelete
  2. Yer betul beli lah barangan halal buatan muslim dan teguhkan ekonomi ummah.

    ReplyDelete